• Eija Kaasalainen

Miksi yritykselläsi kannattaa olla some-strategia?


Sosiaaliseen mediaan ei kannata lähteä ilman hyvää suunnitelmaa. Somessa voit luoda ja ylläpitää yrityksesi brändiä eli yrityskuvaa, jolla asiakkaita houkutellaan käyttämään juuri sinun yrityksesi tuotteita tai palveluita. Somessa myös palvellaan asiakkaita reaaliajassa sekä ohjataan liikennettä nettisivuille tai verkkokauppaan. Tämän vuoksi ei ole yhdentekevää miltä Facebook-sivusi tai Instagram-seinäsi näyttää. Somessa ei myöskään tehdä kauppaa perinteisen markkinointiviestinnän keinoin. Sinne tuotetaan asiakasta kiinnostavaa, hyödyllistä sisältöä jonka avulla teet brändisi, tuotteesi ja palvelusi hänelle tutuiksi ja luotetuiksi.

Näillä 7 vinkillä luot yrityksellesi some-strategian

#1 Miksi olet somessa?

Määrittele itsellesi tavoite. Mitä haluat saavuttaa sosiaalisessa mediassa? Haluatko lisää liikennettä kotisivuillesi, verkkokauppaasi, ajanvarauskalenteriisi tai blogiisi? Haluatko kirkastaa yrityskuvaasi? Palvella asiakkaitasi? Kasvattaa sähköpostilistaa? Lisää seuraajia sivullesi? Ei kannata haalia liikaa tavoitteita, vaan valita muutama jotta tekeminen pysyy hanskassa. Näin pystyt myös seuraamaan kuinka tehokkaasti somessa tekemäsi toimenpiteet vievät sinua kohti tavoitteitasi.

#2 Kenet haluat tavoittaa? Keitä asiakkaasi ovat?

Millaisella äänellä haluat puhua yleisöllesi? Mieti asiakasprofiileja. Kuinka vanhoja he ovat? Mitä he tekevät ammatikseen? Minkälainen perhetilanne heillä on? Mistä he pitävät? Ei ole järkevää viestiä samoja asioita esimerkiksi 20-vuotiaalle opiskelijalle tai 45- vuotiaalle ruuhkavuosia elävälle perheenäidille.

#3 Missä kanavissa yleisösi liikkuu?

Yleisimmin käytetyt some-kanavat Suomessa ovat Facebook, Instagram, Youtube, Twitter ja LinkedIn. Ylivoimaisesti eniten suomalaiset käyttävät Facebookia. Facebookissa ovat yli 25-vuotiaat aikuiset ja yhä enemmän myös yli 60-vuotiaita ja eläkeläisiä. Koska Facessa ovat "kaikki", myös kilpailu on siellä kovinta. Sen lisäksi WhatsAppia, Snapchatia ja Instagramia käytetään yhteydenpitoon kavereiden kanssa. Instagramissa viihtyvät nuoret ja nuoret aikuiset, joista suurempi osa on naisia. YouTubea käytetään enemmänkin viihteenä, samoin kuin Pinterestiä ja Tumblria. Twitter on suomalaisille pitkälti uutisten lähde ja LinkedIn ammatillisen verkostoitumisen alusta.

#4 Kuka päivittää some-tilejä? Kuka vastaa viesteihin?

Millaiset resurssit sinulle on käytettävissä some-tilien päivityksiin? Oletko yksinyrittäjä vai onko sinulla työntekijöitä tai yhteistyökumppaneita, joiden kanssa voit jakaa päivittämisvastuun? Sosiaalisessa mediassa päivityksiä on tehtävä johdonmukaisesti. Päätä resurssien mukaan kuinka usein voit tilejä päivittää - usean kerran päivässä, kerran päivässä, kerran viikossa - ja pysy aikataulussa. Seuraajasi tottuvat päivitysrytmiisi ja odottavat uusia julkaisuja tietyin väliajoin. Muista myös, että kun asiakkaasi ottaa yritykseesi yhteyttä some-kanavan kautta tai kommentoivat julkaisuasi, siihen kannattaa vastata mahdollisimman nopeasti. Ethän jätä vastaamatta puhelimeenkaan! Sovi siis kenen vastuulla on some-kanavan asiakaspalvelu.

#5 Suunnittele millaista sisältöä julkaiset

Mieti millaisia värejä, kuvia, videoita, kirjaisintyylejä ja "äänensävyä" käytät julkaisuissa, jotta ne tukevat yrityksesi brändiä saumattomasti. Mistä yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin liittyvistä asioista asiakkaasi on kiinnostunut, ja mistä olisi hänelle hyötyä? Välillä kannattaa julkaista myös kevyempää ja viihteellistä sisältöä. Tee etukäteen viikko- tai kuukausisuunnitelma siitä mitä julkaiset ja milloin. Pidä huolta, että kaikki päivittämiseen osallistuvat toteuttavat samaa suunnitelmaa.

#6 Ota haltuun ensin yksi kanava ja laajenna sen jälkeen muualle

Tee some-kanavien haltuunotto yksi kerrallaan. Siirry uuteen kanavaan vasta, kun päivittäminen ensimmäisessä kanavassa on jo rutiinia. Sinun kannattaa ehkä kuitenkin varata tili oman yrityksesi nimellä kaikkiin some-strategiasi mukaisiin kanaviin, vaikka et niitä heti käyttäisikään aktiivisesti. Näin varmistat, ettei joku toinen toimija vie nimeäsi. Laita näille some-tileille perustiedot kuntoon ja kerro missä muissa kanavissa olet tällä hetkellä tavoitettavissa.

#7 Kysy apua, jos et osaa itse!

Kukaan ei ole seppä syntyessään. Jos sosiaalinen media tuntuu hämmentävältä tai tekninen puoli ei ole sinun heiniäsi, niin pyydä apua. Asiantuntijalta saat valmennusta ja vinkkejä somen haltuun ottoon. Sinäkin onnistut kyllä!

#somestrategia #somekanavat

Eija Kaasalainen

Yrittäjävalmentaja

040 751 0507

eija.kaasalainen[at]cocoaconsulting.fi

Kotipaikka Hyvinkää, toimintalue sopimuksen mukaan

© 2020 toteutus ja suunnittelu

Cocoa Consulting

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon