• Eija Kaasalainen

Milloin somepäivitys kannattaa julkaista?



Tiedät, että somessa pitää olla aktiivinen, jotta voit ylläpitää lukijoiden kiinnostuksen. Mutta onko sillä väliä milloin julkaiset päivityksen? Totta kai! Esimerkiksi Facebook näyttää postauksesi vain noin 10% :lle sivusi tykkääjistä. Silloin on hyvä tietää koska lukijasi sosiaalisessa mediassa viihtyvät ja julkaista postaus optimaaliseen aikaan. Tällöin tavoitat maksimaalisen määrän sivusi seuraajia. Jos haluat tavoittaa enemmän kuin 10% seuraajistasi, kannattaa aloittaa mainostus somessa, mutta siitä enemmän toisessa postauksessa.


Sprout Social, joka on erikoistunut sosiaalisen median hallinnointiin ja analytiikkaan, arvioi alkuvuodesta, että vuonna 2020 keskimäärin paras ajankohta julkaisuille somealustoilla on keskiviikko ja huonoin päivä taas sunnuntai. Sen jälkeen iski korona ja ihmiset alkoivat viettää huomattavasti enemmän aikaa somessa. Sprout Social julkaisi sittemmin uuden arvion, joka perustuu maalis- ja huhtikuun aikana kerättyihin tietoihin. Uudet parhaat julkaisuajankohdat näyttävät huomattavan erilaisilta ja jakautuvat tasaisemmin viikonpäiville.


Facebookissa yleisön tavoittaa parhaiten maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina klo 11-12 välillä. Kuitenkin päivittäin on nähtävissä piikki klo 11 aikaan, joten julkaisut kannattaa ajoittaa aamupäivään.


Instagramissa ihmiset ovat aktiivisimmin maanantaina, tiistaina ja perjantaina klo 11, sekä tiistaina klo 14. Julkaisun ajankohta kannattaa siis valita näistä.


Twitterissä ihmisten käyttäytyminen ei ole muuttunut samalla tavalla kuin muissa sosiaalisen median kanavissa. Paras julkaisuaika ei ole muuttunut merkittävästi, mutta pidentynyt hieman. Paras aika julkaisulle on perjantai-aamu klo 7-9 välillä. Aktiivisuushuippu osuu kello 9:ään.


LinkedInissä havaittiin myös pieniä muutoksia verrattuna aikaan ennen koronaa. Nykyisin parhaat julkaisuajat ovat keskiviikko klo 15, torstai klo 9-10 ja perjantai klo 11. Yleisesti ottaen ihmisten aktiivisuus LinkedIn kanavassa myös alkaa (klo 7 --> klo 8) ja loppuu (klo 15 --> klo 16) hieman myöhemmin, Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että monet ovat etätöissä ja aloittavat sekä lopettavat työpäivän myöhemmin, kun työmatkoihin ei mene aikaa.


Sprout Socialin arviot perustuvat heidän yli 20.000 asiakkaansa sosiaalisen median dataan maailmanlaajuisesti.


MITÄ MUUTA KANNATTAA SEURATA?


Näiden yleisesti hyväksi havaittujen julkaisuajankohtien lisäksi kannattaa tutustua ainakin Facebookissa sivusi kävijätietoihin. Sieltä näet miten sivuusi sekä julkaistuihin tarinoihin ja postauksiin on reagoitu. Kävijätietojen välilehti "Ihmiset" kertoo keitä ja missä fanisi ovat. Lisäksi vinkki viitonen - kohdasta "Julkaisut" näet myös milloin oman sivusi tykkääjät ovat olleet aktiivisia viimeisen viikon aikana. Huomaa, että kellonajat ilmoitetaan PST-aikavyöhykkeessä, joten tästä konvertio-työkalusta on apua, kun tulkitset sivusi dataa.


211 katselukertaa

Eija Kaasalainen

Yrittäjävalmentaja

040 751 0507

eija.kaasalainen[at]cocoaconsulting.fi

Kotipaikka Hyvinkää, toimintalue sopimuksen mukaan

© 2020 toteutus ja suunnittelu

Cocoa Consulting

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon